SEO, Optimizarea poziționării la (motoare de) căutare, este un proces de perfecționare (favorizare) a vizibilității paginilor web site sau web page în cadrul ordonării rezultatelor căutării în lista făcută de motorul de căutare. "Search Engine Optimization" (SEO, în românăoptimizare pentru motoare de căutare) este o subcategorie a marketing-ului online SEM, practică apărută în anul 1990, odată cu apariția primelor site-uri pe Internet, și care reprezintă totalitatea tehnicilor prin care un site web este adus la o formă în care este propulsat mai sus în lista de rezultate date de un motor de căutare pentru diverse cuvinte-cheie. Cu timpul, optimizarea unei pagini web a unui site a devenit un serviciu oferit de unele companii și/sau corporații.
SEO și marketing
La începuturile Internetului, motoarele de căutare afișau în urma unei căutari, pagini în a căror descriere se afla cuvântul de cautare. Deoarece webmaster-ii (proprietarii de site-uri) au făcut abuz de acest factor, motoarele de căutare au alcătuit algoritme mult mai complexe, care includ:
Textul cuprins între etichetele <title> și </title>
Frecvența unui cuvânt cheie, atât în pagină cât și global
Sinonime ale cuvântului cheie
Atributele ALT pentru imagini
Titlul link-urilor
Numărul total de hyperlink-uri de la și spre o pagină
Calitatea site-urilor de la care pleacă link-uri spre o pagină
Vechimea unui site
În sens larg , SEO reprezintă o componentă a Marketing-ului prin faptul că necesită întelegerea modului în care funcționează algoritmii de căutare și ce ar căuta vizitatorii, pentru a stabili o corespondență cu site-urile care oferă ceea ce aceștia caută. Anumite tehnici SEO pot implica optimizarea codării unui site, fără a face modificări vizibile pentru vizitatori, precum ierarhizarea structurii sitului, evitarea sau rezolvarea unor probleme care ar putea impiedica motoarele de căutare să indexeze complet site-ul. Alte eforturi mai vizibile ar fi includerea de conținut unic care este ușor indexat si extras de pe site-uri web.
Termenul SEO poate să se refere si la "Optimizatori pentru Motoare de Căutare", un termen adoptat de industria consultanților care se ocupa de optimizarea site-urilor în numele clienților precum si de angajații proprietarilor de site-uri care pot lucra SEO în interiorul firmei.
Consultantii SEO propun adesea SEO ca un serviciu singular, facând parte dintr-o campanie mai mare de marketing. Deoarece un proces de optimizare eficient poate cere schimbări în codul sursă al site-ului, este recomandat să fie inclus în dezvoltarea inițială și design-ul site-ului pentru a ajunge sa fie "Search Engine Friendly". Termenul de "Search Engine Friendly" ( "Prietenos Motoarelor de Căutare") este folosit pentru a descrie design-ul, meniurile, sistemul de management al conținutului și al coșului de produse care poate fi optimizat ușor si eficient.
Se spune ca Google are peste 300 de factori în componența algoritmului de afișare a rezultatelor, ceea ce a creat numeroase polemici legate de tacticile folosite pentru SEO, în randul webmaster-ilor.
Webmaster-ii și furnizorii de conținut au început să optimizeze situri pentru motoarele de căutare începand de la mijlocul anilor 1990, cand primele motoare de căutare catalogau reteaua Web timpurie.
Inițial tot ce trebuia făcut de webmasteri era să adauge pagina, sau URI, la diferitele motoare de căutare, care trimiteau un "paianjen" (en: "spider") pentru a "se târî" (en: "crawl") prin pagină, extrage legaturi către alte pagini și să returneze informațiile de pe o pagină pentru a fi indexate. Procesul pesupune copierea paginii de către paianjeni și stocarea pe propriile servere, unde un al doilea program, numit "indexator " (en: "indexer"), extrage diferite informații despre pagină, precum cuvintele conținute și locul lor în pagină, precum si orice ponderi pentru cuvinte specifice, dar si legaturile către alte pagini, care sunt adăugate printr-o manieră de programare care le face adecvate pentru târâre la o dată ulterioară.
Proprietarii de situri au început să recunoască valoarea clasificării superioare și a vizibilității, creând o oportunitate pentru practicanții SEO "white hat" (pălarie albă) și "black hat" (pălărie neagră).
Printre "White hat" se numără acele companii care folosesc tehnici considerate "legale" pentru promovarea site-urilor în cadrul motoarelor de căutare. În mare parte, acestea se bazează pe optimizări aduse structurii paginilor conținute în cadrul site-ului pentru a fi corect interpretate și evaluate de algoritmii de atribuire a rangurilor folosite de motoarele de căutare.
Un număr mare de bloguri și de forumuri de discuții au apărut, inclusiv în limba româna, care oferă creatorilor de site-uri îndrumări și sfaturi referitoare la cum trebuie construite paginile web pentru a fi optimizate din punct de vedere al motoarelor de căutare.
Cea mai devreme folosire a frazei "search engine optimization" a fost intr-un mesaj spam postat pe Usenet pe data de 26 Iunie 1997.
Metode "Black hat"
În timp, datorită dorinței proprietarilor de site-uri de a-și vedea paginile create cât mai bine pozitionate în motoarele de căutare,au apărut metode de optimizare mai puțin legale. Aceste metode, numite și "Black hat SEO", se referă la tehnici prin care motorul de căutare "vede" un conținut iar vizitatorii alt conținut (aka cloaking). Motoarele de căutare penalizează și/sau elimină din indexul lor aceste site-uri sau pagini. Printre cei care au încercat aceste tehnici, se numară site-uri ale unor companii cu renume ca BMW sau Ricoh, ambele de provenienta germana.
Printre metode se numără și spamul pe site-uri de comunitate care au un număr mare de vizitatori. Printre acestea se numără YouTube sau MySpace. Această abordare constă in publicarea de material referitor la un subiect care să atragă vizitatori (indiferent de relevanța acestuia) și includerea unui link către site-ul care se dorește să fie astfel promovat în ideea ca acesta va fi urmat de vizitatorii curioși. Pe lânga vizitatori, care reprezintă in sine trafic adus site-ului, alte site-uri care reproduc conținut vor prelua și acest link, răspândindu-l, creând mai multe referințe externe site-ului original si astfel crescându-i ratingul in cadrul motoarelor de căutare.
Sunt multe metode de a creste rankingul unui site si de a-ti creste pozitia ocupata in cautarile pe google sau alte motoare de cautare. In principal sunt 2 tipuri de optimizari posibile - optimizari la nivel de cod si optimizari prin includerea in directoare si obtinerea de linkuri catre site-ul tau. Modul in care este scrisa o pagina afecteaza foarte mult rankingul. O interfata web evoluata trebuie sa sublinieze cuvintele cheie pe care doreste sa le exploateze. Acest lucru se face folosind tag-urile <meta> sau tag-uri de genul <h1> , <h2> , <strong> .
Link-uri prietenoase
O tehnologie "White Hat" recent aparută este cea a "friendly url's". Aceasta vorbeste despre formatarea intr-un mod inteligent a link-urilor unui site de la forma dinamica la o structura statica. Astfel, un site care contine imediat dupa extensia de domeniu o structura de felul: ?title=SEO&action=View sa fie redenumit in /vizualizare/SEO. Aceasta solutie este permisa datorita extensiei de apache denumita ReWrite si se poate activa din fisierul de sistem .htaccess. Mai multe detalii despre cum se intrebuinteaza acest feature se gasesc pe adresa de home a serverului apache [1]
Un exemplu ar putea fi urmatorul, linii pe care trebuie sa le scrieti in fisierul .htaccess:
RewriteEngine on
#aceasta regula spune serverului ca http://www.exemplu.com/articole/web este index.php?cat=articole§=web
#practic, este o redirectare de baza
RewriteRule ^articole/web$ index.php?cat=articole§=web [QSA,L]
#sau, pentru pagini, folosind expresii regulare: ([a-z]+) va fi $1, iar ([0-9]+) va fi $2 [in ordine, de la stanga la dreapta]
#astfel, va fi link de forma: http://www.exemplu.com/articole/web/cum_sa_optimizezi-2.html
RewriteRule ^articole/web/([a-z]+)-([0-9]+).html$ index.php?cat=articole§=web&pag=$2 [QSA,L]